Cykelhistoria del 5: Italienlägret

Publicerad 2010-12-04

Italienlägret

April 1982. Klubben är på träningsläger i Italien, i den lilla byn San Tomio, väster om Vicenza på klassisk cykelmark mitt i Venetioregionen i norra Italien. Bubben Thelberg är väl förankrad i den italianska miljön efter snart tre månader på plats med sonen Anders, Peter Bellander och Niklas Andersson. På pensionatet bor också det norska landslaget med flera blivande proffs, där bor också det autraliensiska proffset Michel Wilson och i grannhuset huserar det nyblivna proffset Anders Adamsson med familj.

Pensionatet är också ett cykelmuseum med signerade ledartröjor från Girot och Touren, jättepokaler och i entrén hänger Knut Knutssons tempocykel som han vann tempot på girot året innan. Knud bodde här under sina proffsår.

Vi - övriga klubben - anlände i mitten av april för ett två veckor långt läger. Det blev en minnesvärd tillställning med många roliga historier.

Bubben styrde och ställde, var massör åt killarna, även norrmännen och blev kompis med folket i byn. Varje eftermiddag spelades det canasta, Bubben, polisen i byn, pensionatägaren och bagaren. Konversationen flödade (Bubben kunde inte ord engelska, men var en fena på kroppsspråket).

Den här dagen diskuterades Eddy Merckx storhet som cyklist i jämförelse med vår egen Gösta Fåglum Pettersson.

Bubben tog fram ett liremynt, lät det falla mot marmorgolvet. Pling , pling , pling och myntet försvann någonstans.

- Gosta Pettersson, förklarade Bubben.

Klubbens resekassa bestod av resechecker som Bosse Selin ansvarade för.

Bubben tog checkhäftet, drämde det i bardisken så att perforeringen sprack.

-  Merckx, sa han.

Sedlarna spred sig över baren som fylldes skratt

Merckx var generös med sina hjälpryttare, de var välbetalda medan Gösta blev känd som en snålis, som inte ville dela med sig av prispengarna mer än till sina bröder.

I lägret deltog fr v Niklas Andersson, Kenneth Gustafsson, Anders Thelberg, Anders Nyström, Bosse Selin, Mats Nordlund, Janne Thelberg, Peter Bellander och Ola Thelberg.

Bosse Selin och Nysa kopplar av med en Cappuccino.

Bubben Thelberg tillsammans med Niklas Andersson (HCK:s juniorlandslagsman) och Mårten Saether, norges bäste amatörcyklist som blev proffs året efter.