Cykelhistoria del 14 "Klubbens fordon"

HCK fordon under 1950 talet

Anders Nyström har intervjuat klubbens tredje A-klassare (efter Bubben Thelberg och Bengt Höglund) om alla fordon som använts av klubben under 1950-talet.

Eje Lundqvist förr och nu. En av klubbens riktigt stora profiler. Idag 86 år med många minnen bevarade.

Första ”Kuren”

1952 köpte klubben den första så kallade ”Kuren” från Ångbageriet i Härnösand, Denna kur lastades på diverse lastbilar från olika Härnösandsföretag. Senare blev Bengt Höglund en Crescentåkare (halvproffs). Då fick klubben 500 kronor, som bland annat användes till att sätta Crescentloggan på kuren. Eje och Holger Andersson byggde takstället för 18 cyklar.

Första kuren med takställ för 18 cyklar. Lastbilen lånades ut av Kolbolaget. 1956 firade klubben stora framgångar i klassiska Solleröloppet.

”Suggan” anlände krockskadad

1954 köpte Eje och Bosse Högberg en lätt krockskadad Volvo i Sollefteå. Den bilen kallades för ”Suggan” i klubben. Eje och Bosse bytte den skadade fronten och konstruerade ett takställ för cyklar och hjul. Holger Andersson tillverkade stället tillsammans med Eje.

Suggan med takstället som Eije och Holger Andersson också konstruerade.

Andra ”Kuren” köptes av grannklubben

!956 köpte klubben nästa kur från Söråkers CA för 500 kronor. Söråker trappade då ner sin verksamhet. Denna kur placerades på baksidan av Härnö Bryggeri. Det ingick i alla unga cyklisters kunskap att kunna lasta denna kur på lastbilsflaket. Vi som satt i denna kur hade en ringklocka till chauffören då vi ville stanna. Ofta hörde han inte vår signal kanske beroende på motorbullret från kolbolaget Scanialastbil. Vem vet. Denna kur användes fram till 1965 då klubben köpte sin första klubbuss. Det var en grå Ford Taunusbuss som hängde med till 1970 då motorn skar ihop på väg till tävling utanför Sala.

Så här många kunde åka med denna kur, som hade 18 sittplatser. I förgrunden till vänster syns en av klubbens grundare, Bengt Neuman.

Ambulansen kördes omålad med HCK-loggan i fronten

1956 Köpte Eje och Bosse ”Ambulansen” från Landstinget på anbud. Eje lade in anbudet 657 kr och Bosse 810 kr. Det var bara dessa anbud som lades in för denna utgångna ambulans. Enligt myndigheterna behövdes ambulansen inte målas om. Endast det röda korset i fronten behövdes tas bort. Korset ersattes med HCK:s logga.

Ambulansen användes av klubbens seniorcyklister under tre år.