Cykelhistoria del 3 SM i Kramfors

Poublicerad 2010-01-11 13:54

Cykel-SM i Kramfors

"Hojens riddare" i Nordingrå 1955

Välkomna till ett nytt cykelår som vi börjar i nostalgins tecken, närmare bestämt stora SM 22-24 juli 1955. Då arrangerades nämligen tävlingarna i Kramfors och linjeloppet gick längs den vackra omgivningarna runt Höga Kusten.

18-mila loppet ägde rum på en hårt kuperad (det känner vi till) och krävande bana. Den delvis mycket grusiga stora slingan åstadkom talrika punkteringar och så småningom hade 52 av de 83 startande fått nog och tagit sin Mats ur skolan. När 6 km återstod gjorde 22-åriga stefaniten Oswald Johansson ett ryck och kunde sedermera defileringsåka under målskynket i Kramfors i ensamt majestät 38 sekunder före "Vargen" Nordvall. Tävlingsarrangemangen vid detta hitills nordligaste cykel-SM var utmärkta och denna form av mästerskapsvecka har alla utsikter att vinna såväl de tävlandes som arrangörernas bevågenhet.

Ovanstående historik är saxat ur anrika "Idrottsboken" anno 1956...

PS: Undertecknad fick riktiga vårkänskor idag med dropp utanför fönstret. Cykelsäsongen närmar sig på allvar och redan nu kör några av oss på MTB-cykel. Vill man hålla abstinensen borta går det även att hänga med på Kenneth Gustafssons tuffa spinningpass varje onsdag på simhallen.

På "Cykelns Dag" lördag den 24 april startar vi de officiella helgturerna med besök på våra caféer. Men redan i slutet av mars kör vi igång "Tjuvstarten" där hugade cyklister kan ansluta till för att vässa formen i våra nya cykelkläder.

Välkomna till ett nytt cykelår !