Mountainbiketräning

HCK mountainbiketräning

Vilgot (2).jpg

Träning för vem

Träningen i mountainbike riktar sig till alla som är medlem i Härnösands Cykelklubb, i åldern från sisådär 13-år och uppåt. Men såklart hänger det ju inte bara på åldern, utan en hel del på deras utveckling och vilja, för de måste ju både vilja ta i, träna hårt och bli ordentligt trötta och svettiga, samtidigt som de måste ha lite ork i kroppen. Men orken får de ju rätt kvickt om de är sugna på att träna :) och självklart skall vi ha kul.

Vilken sorts träning

Vi tränar crosscountry-cykling, dvs den tävlingsform inom cykelsporten som i folkmun kallas för mountainbike. Det är en uthållighetssport, där kondition och styrka är av stor vikt. Crosscountry-cykling har många likheter med längdskidåkning, vilket också kräver en hel del ork, muskler och kondition.

Vår verksamhet

Vi bedriver en tävlingsinspirerad verksamhet, där vi anordnar träningar och tävlingar på lokal nivå samt att vi med hjälp av sponsorpengar åker iväg på träningsläger och tävlingar någon gång ibland då det passar in i budget och kalender.

Men detta med att vi bedriver en tävlingsinriktad verksamhet innebär inte att vi har några krav på deltagarna att de måste vara med och tävla. Detta är bara ett sätt att förklara vår verksamhet och förklara varför vi tränar på den nivå som vi gör, varför vi kör tills vi är alldeles trött och slut, med både smutsiga cyklar och kläder.

Det gör vi för att vi älskar att cykla crosscountry !

Vi har flera cyklister som valt att inte vara tävlingsaktiva, men de vill vara med och träna med oss i alla fall. Och det är helt okej, för de behöver inte vara sämre cyklist bara för att de valt att inte tävla. Så vi har inget krav på att våra medlemmar skall vara tävlingsaktiva, det är bara det att tävlingsverksamheten är med och styr lite då vi utformar vår verksamhet.

Syftet med träningen

Syftet/målsättningarna med att HCK erbjuder organiserad träning är att trygga återväxten inom cykelsporten, på lokal nivå, så att HCK fortsätter vara en stark och livaktig förening för sportcyklister i Härnösand med omnejd.

Grundkrav för träningen

För att kunna klara av att vara med på våra träningar så krävs det en mountainbikecykel (crosscountrycykel), fastmonterat flaskställ med vattenflaska, dämpad framgaffel, grovmönstrade däck och ordentliga bromsar (i regel skivbromsar), en ordentlig cykelhjälm med god ventilation och banden justerade så den sitter ordentligt, cykelskor (bra men inget måste) riktiga träningskläder som andas ordentligt och släpper ut svett-ångorna, cykelhandskar och lite vana att trampa och ta i, så att det inte kommer som en stor chock då vi drar rakt ut i skogen på tekniska stigar full med lera, vatten, ris, rötter, sten och kvistar och kör.

Det går alltså inte så bra att komma till våra träningar med något av det nedanstående:

- Dirt/BMX-hjälm (de är alldeles för varm, saknar ventilation, dåliga justeringar)

- Dirtcykel (de är tunga, har dålig ramgeometri och låg kvalité)

- Mysbyxor och tjocka huvtröjor (de andas inte, de blir som en tung blöt tvättsvamp)

Cykeln måste vara kollad innan träningen

* Kolla så att det är luft i däcken

* Se till att kedjan är smord och växlarna fungerar bra

* Kontrollera att bromsarna fungerar

* Vattenflaska

Hur brukar träningspassen läggas upp?

Våra träningspass kan variera både på innehåll, tid och placering. I regel håller vi till på vårdkasberget men det blir även utflykter på stora delar av Härnön och ibland tar vi oss till fastlandet och kör där.

Vi tränar tisdagar och torsdagar i 1,5-2 timmar uppe på våra favoritområden. Normalt träffas vi på Koltrastvägens parkering klockan 18:30. Information om träningarna sker via en Facebookgrupp.

Kommunikation

Vi finns på Facebook, där vi har en öppen klubbsida och en träningsgrupp som är öppen för de som deltar i träningen. Klubben har också en hemsida hck.nu.

Indelning/gruppering av deltagarna på träningarna

Oftast tränar vi alla tillsammans, men Ibland delar ledarna in gruppen efter nivå, prestationsförmåga i första hand och ålder i andra hand. Detta så att våra tävlingsaktiva skall få en träning som är utvecklande och främjar deras prestationer på tävlingsbanorna, samtidigt som att alla ska få vara med, cykla och ha skoj i skogen.

Innehåll på träningarna

Mest fokus blir teknik och fart (olika teknikbanor, stafetter mm). Men det blir även riktiga lerpass och långa stigkörningar.

Vill du vara med och prova?

Kontakta i så fall några av våra ledare. Då vill vi gärna ha era uppgifter, namn, personnummer, telefon och mail och självklart måste man vara medlem men man kan ju prova på först.

Marcus Strömsten 070-371 66 65

Tomas Lindh 070-586 75 68

Anders Nyström 070-547 68 27

Försäkring

Alla klubbmedlemmar som är 16 år eller yngre är försäkrade genom sitt medlemskap, det är samma försäkring som Svenska cykelförbundet tillhandahåller genom licensförsäkringen. Så se till att registrera er som medlemmar i Härnösands cykelklubb. Det kostar 200 kronor per år som enskild medlem. Eller registrera hela familjen för 300 kronor.

Ekonomi

Vi har inte någon avgift utöver medlemsavgift. Däremot kan det bli något jobb för cyklister/föräldrar när vi arrangera någon tävling. Vi är i ständigt behov av sponsorer så där kan också föräldrars kontaktnät bidra.