Cykelhistoria del 18 Eije Lundqvist

Cykelhistoria del 18

Klubbens tredje A-klassare blev legendarisk cykelmekaniker

Härnösands cykelklubb och svensk cykelsport har under många år begåvats med en av Sveriges bästa mekaniker. Eije Lundqvist, 87 år, berättar att det var Bubben Thelberg som övertalade honom att börja med tävlingscykling 1951. Eije blev sedermera klubbens tredje A-klassare. Tidigt fick klubben en kontrakterad firmacyklist i det gula stallet. Där kan man säga att hans cykelmekanikerkarriär började.

Eije nr 1.jpg

Eije Lundqvist berättar om klubbens tidiga historia under ett årsmöte.

Under SM i Härnösand 1960 träffade Eije förbundskaptenen Frode Sörensen. Året efter ringde Frode upp Eije och nästan beordrade honom att vara mekaniker på Dagens Nyheters 6-dagars.

Eije svarade då: ” Jag har ju aldrig sett ett etapplopp”.

Frodes svar: ”Men det kan jag och jag talar om för dig exakt vad du skall göra”. Därmed började Eijes 42-åriga karriär i Svenska cykelförbundet. I fyra år satt Eije i Crescentstallets servicebil tillsammans med Frode.

1964 blev Eije tillfrågad av Jan Hult på cykelförbundets kansli att efterträda Frode som teknisk instruktör och föreläsare på Bosön. Detta gjorde han i några år. 1970 skrev han tillsammans med Torsten Lindgren från Kramfors kultboken om cykelmekanik som blev ett återkommande inslag i tidningen Nya cyklisten.

Eije nr 2.jpg

Eije var under många år engagerad i HCKs styrelse. Utdelning av hederstecken till en av klubbens grundare, Jallle Näselius.

Utlandsuppdrag

Redan 1963 fick Eije i uppdrag att vara servicemekaniker på VM i Ronse i Belgien. På den tiden deltog Sverige bara med amatörer. Eije deltog som mekaniker i fyra VM.

”Det blev inte fler VM därför att man måste fördela uppdragen. Mitt arbete tog tid och att det var också populärt bland andra mekaniker” säger Eije.      När Knut Jacobsen kom som förbundskapten blev Eije mekaniker i flera England Runt från 1967. Eije gjorde bra ifrån sig och blev mycket uppskattad av Fåglumbröderna. Bröderna ställde krav till förbundet att Eije skulle vara deras servicemekaniker i Milk Race.

Eije Lundqvist gammal.jpg

En ung A-klassare.

Eije var alltid en lojal, noggrann och flitig mekaniker. Detta noterade bröderna. Under brödernas sista amatörlop (Tour de l'Avenir i Frankrike 1969) var Eije mekaniker. Året efter blev alla fyra bröder professionella i Italien.

Eije berättar att uppdragen ända fram till 1974 var helt ideellt. Därefter delades prispengar ut mellan alla i laget, även till ledarna.

Eije nr 3.jpg

Ur tidningen Västernorrlands Allehanda 1964.

Olympiaden i Seoul 1988

Han var mekaniker vid OS i Seoul 1988  då Sverige tog brons i lagtempot. Eije berättar att Sveriges lag var ytterst nära att kollidera med Storbritanniens lag.

Eije nr 4.png

Diplomet från OS i Seoul är undertecknat av OS-presidenten Samaranch.

Eije har varit landslagsmekaniker i flera världsdelar. Asien OS Seoul, Afrika Algeriet Runt, Nordamerika tre etapplopp i USA och i Europa med VM och många etapplopp.

Eije skakade hand med Donald Trump under Tour de Trump på USA:s östkust. Ett lopp som sponsrades av den cykelintresserade blivande presidenten.

Eije nr 5.jpg

Minnen från Tour de Trump i slutet av 1980-talet.

På 1970 talet var Eije ledare på flera träningsläger i Italien och Spanien. Där deltog många blivande stjärnor som Bernt Johansson, Sven Åke Nilson, Tord Filipsson med flera.

Postgirot i Sverige

Då etapploppet Post Girot kom var Eije självskriven mekaniker. År 2003 avslutade Eije sin landslagskarriär med Post Girot Open.

Under alla dessa år med landslagsuppdrag hade Eije sitt garage öppen för alla oss cyklister i Härnösand och Norrland. Där kunde vi köpa reservdelar och cykelkläder. Det var ett mycket uppskattat inslag i min kubb Härnösands Cykelklubb. Många generationer cyklister unga och gamla hittade till Eijes Garage.

Eije nr 6.png

Eije riktar hjul i garaget.

Text: Anders Nyström (mars 2022)