Press

pressmeddelande 2

Cykel SM i Härnösand blir

sommarens stora händelse

Sommarens stora idrottsevenemang i Härnösand blir cykel SM på landsväg för veteraner, 5-8 juli 2012.

Arrangerande Härnösands Cykelklubb bjuder på en fulladdad cykelvecka där 250 tävlande fördelade på 500 starter ska kämpa om medaljer och ära.

-Vi är stolta över att vi kan arrangera SM igen, det blir klubbens femte stora mästerskap, säger Ola Thelberg, ordförande i Härnösands Cykelklubb.

Cykelklubben lovar ett spännande program för landets bästa veterancyklister.

Start och mål är förlagt till Brunne, cirka 1,5 mil väster om Härnösand där cykelklubben har arrangerat Norrländska mästerskapen två år i följd.

Tempobanan mäter 30 kilometer med start i Brunne och vändpunkt vid den norra infarten till Härnösand.

Linjebanan mäter 64 kilometer och betecknas som mycket krävande med tre rejäla stigningar, bland annat ska Rotenbacken passeras med en höjdskillnad på 200 meter.

Ett 50-tal funktionärer ska jobba med tävlingarna.

-Vi fick erbjudandet att arrangera SM i samband med årets VM i Köpenhamn och vi känner oss mogna för att kunna genomföra tävlingarna på ett proffsigt sätt, säger Ola Thelberg.

Fotnot: SM-hemsidan har adress: www.hck.nu

Frågor: Ola Thelberg tfn 070-218 31 09

2011-11-01

pressmeddelande 1

HCK arrangerar VSM!

Cykelfest i sommar

Nu är det klart att Härnösands CK arrangerar veteran SM på landsväg, 6-8 juli.

Svenska cykelförbundet har beslutat tilldela klubben tävlingen.

Det blir föreningen femte svenska mästerskap. Tidigare har vi arrangerat landsvägs-SM 1960 och 1969, MTB-SM 1998 och 2005.

Varför VSM?

- Vi har arrangerat Norrländska mästerskapen två år i rad och känner att vi är mogna för en större tävling. Med 500 starter kommer det också att innebära en ekonomisk förstärkning.

Var det många sökande?

- Vi blev tillfrågade under resan till VM av Leif Nyström i SCF. Sedan presenterade Kenneth Gustafsson en ekonomisk plan och styrelsen var helt eniga om att söka arrangenget. CK Bure i Halmstad hade också sökt.

Organisation?

- Emil Roos Lindberg, 20 år, har utetts till tävlingsledare och under hans ledning kommer vi att formera en tävlingsledning. Ken Löfgren och Emil Roos Lindberg har nyliget gått SCF:s kurs tävlingsledare .

Egna deltagare?

- Naturligtvis ska vi ha våra egna cyklister på startlinjen. Kenneth, Yngve med flera.

Banorna?

- Tempobanan är identisk med NM-banan, mäter 30 km med start i Brunne och vändpunkt vid fd Bondsjöbadet.

Linjebanan?

- Vi har tittat på en bana som mäter 64 km/varvet. Den är riktigt tuff med tre stigningar.

Vad väntar närmast?

- Skapa en grafisk form för VSM och presentera arrangemanget för Härnösands kommun.