CK ECI Champion

bästa-kubb

I tävlingen bästa SM-klubb vann CK ECI Champion före Alnö Race Team och CK Norrtälje. Priset mottogs av Stefan Pedersen och prisutdelare var legendaren Axel "Nordpilen" Ögren från Sällskapet gamla tävlingscyklister.

VSM Bästa klubb

Blommorna tog slut

Ibland kan det bli fel när man räknar. Tio blev nio. I det här fallet antalet segerbuketter. Men nöden har ingen lag. Blommorna införskaffades från en blommurn utlånad från sponsorn Svensk Markservice. HCK:ordförande Ola Thelberg och klubbens tiofaldiga SM-mästare Christina Vosveld fixade det till allas belåtenhet.

Veteranblommor

SM-silver till HCK

Det blev medalj till hemmaklubben redan i inledningen av årets VSM. Susanne Gradin, Härnösands CK tog silver, endast 13 sekunder från guldet. Hon tävlade i skidor i unga år och cykelintresset tändes för två år sedan. Nu satsar hon på Ironman i augusti i Kalmar. Susanne intervjuas av Jens Näsman från Tidningen Ångermanland.

Veteransusanne

Knallen i dagens tempolopp

Åke Johansson, till höger, segrare i H-70 tempo. Veteran-SM var hans första tävling på 15 år !! Han har varit arbetslös och överviktig och började cykla för att må bättre. Problem att hitta klubb inför VSM, men fixa det via orienteringsklubben IK Trasten i Kinna. Hans medtävlare hade ingen aning vem han var och häpnade över hans prestation.

Veteran

Flygande Holländare

med rötter i Härnösand

Två dar inför SM-starten passade Kristian Lentz och Dick Fogelström från Malmöklubben CK Ringen på att testa SM-banorna.

- Ett kärt återseende att komma till Härnösand. Min farfar arbetade som tandläkare i Ramvik och byggde en tegelvilla i Härnösand, berättar Kristian Lentz till vänster på bilden som numera bor i Haag i Holland.

VSM CK Ringen

Datachip på linjeloppen

I årets veteran SM blir det datachips i samtliga klasser i linjeloppen. Det är en beprövad teknik som används i bland annat längdskidor.

-Tekniken är densamma, säger tidtagningschef Hans Sjöqvist här i full förd med att lägga ut en fotocellslinga vid målet för linjeloppen, Hans kompanjon heter Rolf Lundholm.

VSM tidtagning

SM-febern stiger

Nu stiger SM-febern för varje dag. Under måndagen var arrangsstaben ute och satte upp skyltar. Här syns Dan Agnarsson, Gunnar Stattin och Anders Nyström i full färd med att hälsa SM-besökarna välkommen till Brunne, platsen för start - och målområdet.

VSM skyltar

SM-middag på

100-årig krog

Fredag 6 juni inbjuder SM-arrangören till middag samt prisutdelning efter tempoloppen.

Vi träffas kl 18 på idylliska Sankt Petri Ordens restuarang mitt i centrum.

SM-supé: Pasta carbonara med färskriven Permesan, alt pastagrätäng med Mozarella med färska tomter

Grönsallad och hembakat bröd ingår samt lättdryck och kaffe.

Pris: 150-200 kronor. 150 kronor gäller vid minst 150 besökare.

Lätt underhållning utlovas.

Anmälan: harnosandsck@scf.se

Välkommen!

Nicke återvänder

till Härnösand

Nils "Nicke" Körberg blir speaker under SM. I 40 år har han varit en av landets mest meriterade speaker.

- Roligt att få komma upp till Norrland. Vid SM i Härnösand 1969 var jag biträdande speaker tillsammans med Lars-Gunnar Björklund.

- Ådalen finns i mitt hjärta. Jag vann Sandöbrons Grandprix och blev 15:e man på SM i Härnösand 1960. Har också kört Öbacka TT flera gånger, berättar Nicke.

Han  var en cykellängd från guld på SM i linjelopp 1959, men blev slagen på mållinjen av Owe Andersson från Kumla.

- Det var lite surt, säger Nils.

Under SM delar han speakerjobbet med Örjan Leek, Härnösand.

Nicke Körberg

Nicke Körberg, 75 år, Still Going Strong.

Emil rekordung

tävlingsledare

Tävlingsledare för VSM blir Emil Roos Lindberg, 20 år. För två år sedan spurtade han in som tvåa i juniorernas SM-linjelopp på Sollerön. En skada har stoppat hans lovande karriär och nu siktar han på att komma in på teaterhögskolan.

- Veteran-SM blir en rolig utmaning, men jag har bra hjälp av alla rutinerade ledare i Härnösands cykelklubb.

Vid Svenska cykelförbundets årsmöte utsågs Emil till ledamot i valberedningen.

Tävlingsledningen ser ut så här:

Tävlingsledare Emil Roos Lindberg

Biträdande tävlingsledare Anders Nyström

Banchef Ken Löfgren

Sekreterariet Christina Vosveld

Tidtagning Hans Sjöqvist

Speaker Örjan Leek och Nicke Körberg

Emil

SM Emil -10

Emil med SM-silvret 2010.