Bubben in memorian

Sven-Olof ”Bubben” Thelberg, Härnösand, har avlidit i en ålder av 81 år.  Bubben var en av de största ledarprofilerna inom svensk cykelsport. Det var han som låg bakom OS-bronsmedaljören Sven Hamrins framgångar och många är de ungdomar som matchats fram av honom under årens lopp. Det sista levnadsåret fick han uppleva Emma Johansson OS-silver, vilket gladde honom mycket.

-Du kommer att ta OS medalj en dag, det är jag bergsäker på, sa han till Emma när hon började cykla i föreningen som han var med om att bilda (1948 på Menlösa barns dag).

Det var en typisk Bubbenkommentar. Han kunde göra vem som helst till världsmästare, en unik ledartalang.

Ishockeyn mister också en stark  ledarprofil i Bubben. Han startade ishockeyn i Härnösand på 50-talet och lyckades med bedriften att nå junior SM-final 1962 mot AIK (förlust 2-6) på Nattvikens uterink med 2 650 betalande åskådare, rekord för hockey i Härnösand. Flera av spelarna blev landslagsstjärnor.  Han var också huvudledare för Ångermanlands TV-pucklag i början av 60-talet.

Bland de många officiella uppdragen som Bubben innehaft kan nämnas Svenska Cykelförbundet, Ångermanlands ishockeyförbund, Ångermanlands cykelförbund och Ångermanlands idrottsförbund. Av Prins Bertil mottog han Svenska Riksidrottsförbundets högsta ledarutmärkelse.

Det går många historier om Bubben, de flesta är faktiskt sanna. Som den som utspelades i Italien på ett cykelläger i början av 80-talet.  Bubben var självlärd, livets universitet, brukade han säga. Han kunde inte ord i utländska språk,  men kunde obehindrat kommunicera med alla människor, under många uppdrag som landslagsledare,  bland annat i Afrika.

På det pensionat som Bubben bodde på tillsammans med sina cyklister umgicks han flitigt med byns bagare, polischef och ägaren till pensionatet. De spelade Canasta varje eftermiddag,

På väggarna hängde cykeltröjor och jättelika pokaler från de kände världsstjärnorna i cykel. Så diskussionen handlade mycket om cykel, bland annat om sportens invecklade taktik.

Gösta ”Fåglum” Petersson, god vän till Bubben och vinnare av Giro d ´Italia , var en ekonomisk sinnad man som helst tog hand om prispengarna själv medan superstjärnan Eddy Merckx gav bort dem till sina hjälpryttare. På så sätt fick Eddy den hjälp som behövdes för att vinna de stora loppen.

Det förklarade Bubben på sitt typiska sätt…

Han släppte ett litet liremynt mot bargolvet:

-Gösta Pettersson!

Han tog fram cykelklubbens resecheckar och drämde dem i bardisken och sa:

-Merckx!

Ett regn med sedlar vecklade ut sig i rummet och allmän muntration bland kortspelarna.

Yrkesmässigt lämnade han lokförarjobbet hos SJ i 40-årsåldern och värvades till tidningen Västernorrlands Allehanda som sportchef och journalist, ett djärvt steg. Efter några år blev han chef för Nya Norrlands Härnösandsredaktionen och gjorde sig känd som ”skjutjärnsreporter”. Avslöjandet om hur Härnösands politiker förvandlade luftmadrasser till sprit och söp sig fulla på Bondsjöbadet blev ett Scoop, de så kallade Nordiska dagarna, 1973.

Bubben kännetecknades som en mycket omtänksam, driftig och positiv person. Förutom alla ungdomar som han haft kontakt med har han också hjälpt många personer som av olika anledningar hamnat i problem.

Hans hälsotillstånd har succesivt försämrats de sista åren.  In i det sista försökte han hålla humöret uppe, på sitt speciella vis.

Cykelklubben har nu instiftat en fond till hans minne, Bubbens ungdomsfond, till lovande cykelungdomar.