Axel och Emil på läger i Jönköping

2008-10-27 i Allmänt

Axel Lindh och Emil Roos lindberg har varit på läger i Jönköping.

Under helgen pågår en stor ungdomsträff för alla cyklister mellan 14 och 16 år i Jönköping. Från HCK deltog Axel Lind och Emil Roos Lindberg.

Syftet är att de närmare 80 ungdomarna som är på plats ska få en rolig upplevelse och en chans att träffa nya vänner, lika mycket som att de får utbilda sig.

På lördagsförmiddagen inleddes träffen med föreläsning av förra damproffset Madeleine Lindberg Wall som berättade om etik och moral. Sedan tog det blivande proffset Fredrik Ericsson över. Han pratade om mål, målsättning och självkännedom innan det var dags för lunch.

Ungdomarna kommer under helgen, utöver föreläsningarna, att få spela bowling och träna styrka ihop med Fredrik Ericsson, som då kommer visa hur man ska träna och vad man ska tänka på som cyklist.

Ungdomsträff i Jönköping - Foto: Mattias Haal
Foto: Mattias Haal
– Vi har dragit ihop alla på ett ställe för att de ska tycka att det är roligt, det ska dra lika mycket som viljan att utbilda sig, berättar Anette Rudenstam på Svenska Cykelförbundet.

Det här är det första lägret i denna form på mycket länge och Anette Rudenstam hoppas att det kommer bli fler läger för att kunna utbilda flera av ungdomarna till ungdomsledare.

– Alla som är här kan inte bli proffs så jag hoppas att några senare väljer att gå en ledarutbildning och kan vara med i rekryteringsarbetet i framtiden, säger hon.

Cykelförbundet måste ta vara på dessa ungdomar som de har inom sporten och fortsätta med läger och ledarutbildningar för att säkra tillväxten av cykelsporten i Sverige. Denna typ av läger är en mycket viktig del i det långsiktiga arbetet.