Bengt Asplund

2010-01-27 i Allmänt

Klubbens stjärna på 80-talet

Här kommer två bilder som bandyledaren Hans Kruska Nordén har skickat till klubben.

Året är 1984 och det har nyss varit målgång i Härnösandshus-race, varvloppet på grus runt Örsjön med målgång på Vårdkasbergets topp. Tävlingen gick under smeknamnet "Helvetet i Norr". Idékläckare var undertecknad och dåvarande förbundskaptenen Bernt Johansson.

Vinnare blev Lars Wahlqvist, VM-sjua året innan och senare proffs i Italien, tvåa Jonas Tegström, proffs i franska Gitane året efter och Bengt trea.

1984 blev ett mycket framgångsrikt år för klubben. Bengt vann 5-miltempot på SM i Linköping och var trea på 18-milen, vi tog silver i lagtempot och brons i lagtävlingen. Bengt blev trea på Nordiska mästerskapen och deltog i OS i Los Angeles där han blev femma i lagtempot, halvminuten från bronset.

Bengt är numera ordförande i Örebrocyklistern.

På bilden syns "Bettan 1", klubbussen som hängde med i nästan 20 år.

Bengt Asplund 1984