Emil sensationell tvåa

2010-06-27 i Allmänt

Grejade silvermedaljen

Emil Roos Lindberg överraskade alla när han spurtade hem silvret i juniorernas linjelopp. En grupp på 25 cyklister var samlade inför den avslutande spurten. Emil gick in som trea i vänsterkurvan in mot upploppet. Tog sedan vänsterkantan för att ingen skulle komma in på insidan i den starka sidvinden. Femtio meter före mållinjen hade han guldvittring, men blev passerad med en hjullängd av Örebrocyklisten Mattias Dahlberg.

- Helt underbart, men jag har svårt att fatta vad som har hänt. Samtidigt lite besviken eftersom det vara så nära att vinna, säger Emil som blev inbjuden att åka med herreliten i Soldvarvi, två dar efter SM-loppet. Emil hängde med i tätklungan i 15 varv, som ende junior, men tvingades bryta eftersom han fick kramp, när det återstod fem varv.