Emmy vann cykelvasan

2010-08-14 i Allmänt

Tog sin största seger

Emmy Thelberg vann överraskande damklassen i den andra CykelVasan.

Hon vann en minut och 19 sekunder före förhandsfavoriten europamästarinnan Alexandra Engen som länge ledde damklassen.
– Jag åkte med en bra grupp som höll en lagom fart och jag kände mig stark, kommenterade en glad Emmy Thelberg. Jag fick tider på Alexandra Engen och med kanske två mil kvar kom jag ikapp henne.

Emmy gick långt ifrån lottlös efter de nio milen mellan Sälen och Mora. Segern gav henne 18 000 kronor i prispengar samt den obligatoriska lagerkransen som alla segrare får i Mora.

Fjolårstvåan Magnus Darvell vann herrklassen efter en del dramatik på slutet då Emil Lindgren körde omkull. Länge var det fem åkare som var loss, men vid förvarningen var det klart att Emil och Magnus skulle göra upp om segern.
– Jag försökte hålla hög fart när det var lite stökigt, och på slutet satte jag in en stöt, sade Magnus Darvell direkt efter målgång. Men jag blev inte av med Emil Lindgren, sedan var det lite synd om honom att han vurpade i sista kurvan där det var riktigt halt.