VM-brons för Emma

2010-10-02 i Allmänt

Dramatisk avslutning i linjeloppet

Marianne Vos, Giorgia Bronzini, Emma Johansson - Foto: Cor Vos

Emma Johansson knep en bronsmedalj i damernas linjelopp på 127,2 kilometer i cykel-VM i Gelong på lördagen.
Giorgia Bronzini, Italien, vann tävlingen före holländskan Marianne Vos. Olympiska mästarinnan Nicole Cooke, Storbritannien, blev fyra.

Det blev en dramatisk avslutning där Emma trängdes av Vos. Den svenska lagledningen lämnade in en protest som avslogs.
– Så här efteråt är jag ändå nöjd med bronset, säger Emma.
VM-loppet blev mycket spännande.  På sista varvet bildades en grupp med sex åkare i nedförskörningen.
OS-mästarinnan, brittiskan Nicole Cooke, attackerade tillsammans med den tidigare världsmästarinnan Judith Arndt från Tyskland. De båda bildade en tätduo som såg ut att kunna hålla hela vägen till mål.
Avståndet till den jagande gruppen med Johansson växte till som mest tolv sekunder, samtidigt som flera åkare kom ikapp bakifrån.
Flera nationer hjälptes åt för att jobba ikapp luckan till de båda i täten. In på upploppet drog Judith Arndt igång spurten tidigt för att hålla avståndet till den jagande klungan.
Marianne Vos anförde jakten med Emma Johansson på hjul. Emma slog ut med cykeln för att gå förbi Vos på hennes högra sida. Holländskan svarade då med att tränga svenskan över mot kravallstaketet.
– Jag träffades i huvudet av något föremål, det kan ha varit en kamera från någon i publiken. Tappade en hel del fart, men jag är glad över att jag trots allt kunde hålla tredje platsen, berättar Emma.
Svenskan hade inget annat val än att byta sida och försöka undvika att vurpa.
På vänster sida om de två kombattanterna spurtade italienskan Giorgia Bronzini mot guldet medan Emma Johansson slog ut med armarna i en irriterad och uppgiven gest mot Vos.
Den svenska lagledningen lämnade in en protest. På TV-bilderna ser man klart och tydligt att Vos gjorde fel.
– Reglerna är solklara, du får inte bryta spurtlinjen när det återstår 100 meter till mål. Vos borde ha diskats, säger cykelförbundets sportchef Madelene Lindberg.
Emmas tränare och sambo, Martin Vestby, vill inte spekulera om det hade blivit ett guld utan trängningen,
– Emma hade blivit tvåa, inget snack om saken. Men en pallplats är ända jättestort, säger han.
Tredjeplatsen är en revansch för Emma. Fjolårs-VM blev en mardröm för henne med två cyklar som lade av. Nu fanns hon med i toppen under hela loppet och visade att hon är en av världens bästa damcyklister.
HCK följde loppet på TV.
– En stor dag för klubben, det är vår första VM-medalj i ett seniorlopp. Det här ska firas med en träningstur på cykeln, säger Anders Nyström i cykelklubben.
Hemma i Sollefteå följde mamma Marie och pappa Tommy, farmor Märta och övrig släkt loppet.
– Oj, så spännande, säger Tommy. Hade inte trängningen skett så kanske det hade räckt ända fram. Men Emma är glad ändå och bronset är ett bra kvitto på att VM-uppladdningen har lyckts återigen, säger han.
Emma fick sitt stora genombrott på VM i Stuttgart, 2007 då hon blev sexa. Året efter blev hon silver-Emma med OS-medaljen . Samma år blev hon fyra i VM i Varese i Italien.
Ett fantastiskt facit. Den stora segern kanske kommer i nästa års VM i Köpenhamn eller i OS i London 2012 som är hennes slutmål.
Så räkna med att vi kommer att få se mer av Emma framöver, förhoppningsvis med det efterlängtade guldet om halsen.

Oj, så spännande. HCK jublar ikapp efter Emmas VM-brons.

Vann tipstävlingen gjorde Yngve Franzén som prickade in Italien och Sverige på fembästa nationslistan.

Emmas brons är klubbens första VM-medalj i ett seniorlopp.