EXTRA Nytt SM-guld

Emma Johansson visade världsklass

Guld igen!

Och så imponernade.

- Jag ville ha hög fart i början så att alla fick jobba hårt, säger Emma efter segern i damernas linjelopp i SM. Hennes andra raka guld på distansen.

Redan på det första varvet, efter sex kilometer, satte Emma in en stöt i backen upp mot Gesundberget. Körde sedan sex mil solo, fick sällskap av Monica Holler och Annika Löfström. De höll i hop till det näst sista varvet där Emma hängde av dem i Gesundbacken och körde sedan solo i fem mil!

- Är förstås jätteglad över SM-guldet, visst hade jag funderingar på hur fort det gick därbak. Men jag fick tider hela tiden att jag ökade så det vara bara att stå på mot målet, säger Emma.

Hennes man och tränare, Martiv Vestby, blev fundersam i servicebilen när Emma satt fart i början.

- Det var väl inte vad vi hade tänkt oss, men Emma är i bra form och kan hålla hög fart länge och när klungan inte tog in så var det bara att fortsätta och köra, säger han.

Intervju i Radiosporten SR

På Vilgot Lindhs bilder ser vi först när Emma kommer loss i Gesundabackan. På den andra bilder ser vi segerleendet på upploppet.

SM Emma prisutdelning 11

Emma linje 2011 nr 3