HCK arrangerar VSM!

2011-11-12 i Allmänt

Cykelfest i sommar

Nu är det klart att Härnösands CK arrangerar veteran SM på landsväg, 6-8 juli.

Svenska cykelförbundet har beslutat tilldela klubben tävlingen.

Det blir föreningen femte svenska mästerskap. Tidigare har vi arrangerat landsvägs-SM 1960 och 1969, MTB-SM 1998 och 2005.

Varför VSM?

- Vi har arrangerat Norrländska mästerskapen två år i rad och känner att vi är mogna för en större tävling. Med 500 starter kommer det också att innebära en ekonomisk förstärkning.

Var det många sökande?

- Vi blev tillfrågade under resan till VM av Leif Nyström i SCF. Sedan presenterade Kenneth Gustafsson en ekonomisk plan och styrelsen var helt eniga om att söka arrangenget. CK Bure i Halmstad hade också sökt.

Organisation?

- Anders Nyström har utetts till tävlingsledare och under hans ledning kommer vi att formera en tävlingsledning. Ken Löfgren och Emil Roos Lindberg har nyliget gått SCF:s kurs tävlingsledare och vi hoppas att de vill delta. I övrigt behöver vi funktionärer på olika poster, det återkommer vi med.

Egna deltagare?

- Naturligtvis ska vi ha våra egna cyklister på startlinjen. Kenneth, Yngve med flera.

Banorna?

- Tempobanan är identisk med NM-banan, mäter 30 km med start i Brunne och vändpunkt vid fd Bondsjöbadet.

Linjebanan?

- Vi har tittat på en bana som mäter 64 km/varvet. Den är riktigt tuff med tre stigningar. .

Vad väntar närmast?

- Skapa en grafisk form för VSM och presentera arrangemanet för Härnösands kommun.