Emma klar för OS

2011-11-29 i Allmänt

Gör sällskap med Emilia

Emilia Fahlin (t.v.) och Emma Johansson. Foto: Jahn Ekman

Vid en presskonferens offentliggjorde Svenska Olympiska Kommittén att de båda cyklisterna Emma Johansson och Emilia Fahlin är uttagna till OS i London 2012.

- Bra att tjejerna redan nu blir uttagna, då kan de fokusera på att toppa formen till OS tävlingarna, säger Förbundskapten Madeleine Lindberg Wall.

Damernas linjelopp körs på söndagen den 29 juli och tempoloppen kommer att avgöras den 1 augusti. Jag var där tillsammans med Emma och Emilia i mitten av oktober för att rekognoserade banorna så det känns som om vi är förberedda på vad som väntar. Det kommer att bli två mycket spännande damcykeltävlingar i London, avslutar Madeleine.

Det blir Emma Johanssons andra olympiska spel. På OS i Peking tog hon en silvermedalj i linjelopp, Sveriges första medalj någonsin i damcykel.

För Emilia Fahlin blir det hennes första OS.