Emma i svår krasch

2012-01-16 i Allmänt

Tur som klarade sig från ännu allvarligare skador

En mörbultad Emma Johansson väntar på hemfärd och röntgenundersökning efter olyckan på Gran Canaria då hon krockade meden bil under träning.
Förutom dubbla nyckelbensbrott kan Emma Johanssons högra arm vara bruten.
- Vi vet inte än om den är bruten. Jag måste hem först, vi har inte gjort någon röntgen, men jag har gips på högerhanden, säger Emma som trots allt försäker se positivt på framtiden.

- Du är ingen riktig cyklist förrän du har brutit nyckelbenet säger man i Belgien, så nu är jag det.

- Jag är ledbruten, jag har inte sovit så många timmar i natt.  Det är som att sitta i en tvångströja. Det enda jag kan göra är att hålla i mobilen med ena handen, fortsätter hon
- Vi har haft samarbete med läkare i Belgien, det är ju ett cykelland och de är vana med cykelskador och skulle kunna operera, det kan ge en kortare rehabilitering men brottet blir inte lika starkt som vid självläkning.

- Vi har varit i kontakt med SOK (Sveriges olympiska kommitté) också. Vi vet inte vart vi tar vägen än, vi kommer inte att komma i väg förrän i morgon ser det ut som, säger Johansson.
Sannolikt kommer Emmas  tävlingsdebut för året, tänkt till slutet av februari, att förskjutas.