Tomas tvåa i Sverigecupen

2012-05-07 i Allmänt

Bästa insatsen som elitcyklist

Tomas Kristoffersson nådde i söndags sin största framgång som elitcyklist. Den lovande 20-åringen blev tvåa i Sverigecupen i mountainbike i Tidaholm.
– Som elitcyklist smäller det här högst, säger Tomas Kristoffersson, numera boende i Skara.

Som junior sopade Tomas hem rubb och stubb, men steget upp till elitklassen är stor i mountainbike.
Visserligen fanns inte sverige-ettan Emil Lindgren och tvåan Mattias Wängelin på plats, men insatsen imponerar stort eftersom Tomas är så ung och att de bästa MTB-cyklisterna är upp till åren.
Tomas är explosiv och har mycket bra teknik i skogen. Årets stora mål är SM i Göteborg där disciplinen sprint är en ny gren. Det påminner om längskidåkarnas sprintlopp.
– Sprinten passar mig perfekt och där satsar jag på att ta medalj, säger Tomas

HCK noterade flera fina framgångar.  Axel Lind blev sexa i elitklassen, Erik Gunnarsson blev åtta i P15-16, Vilgot Lindh blev tvåa i P11-12 och tvillingbrorsan Edvin nia. Bröderna Lindhs föräldrar Helena Lindh blev trea i damer 40 och Tomas Lindh blev sexa i H40.

Västgötacupen Hjo