Emma mot storformen

2012-06-11 i Allmänt

Tvåa i sammandraget i Bira

Emma Johansson är på väg mot storformen. Hon slutade som tvåa i sammandraget i det spanska storloppet Bira som avslutades på söndagen.
– Tvåa på den sista tuffa etappen och tvåa i sammandraget, är mer än nöjd, säger Emma på Twitter.

Hela världseliten fanns på plats och inför den sista etappen låg Emma på en tredje plats och hade endast tio sekunder upp till engelskan Emma Pooley och åtta sekunder till tvåan, tyskan Judith Arndt.
Under den stentuffa sista etappen över 12 mil bildades det en tätgrupp med sex cyklister. I den återfanns inte Pooley som därmed tappade ledartröjan till Arndt.
Nu väntar SM på hemmaplan i Södertälje med linjeloppet 24 jun och tempot 26 juni. Det som gladde Emma mest i Spanien var insatsen i tempoloppet på den tredje etappen där hon hade samma tid som Pooley, världsmästarinna i disciplinen för två år sedan.
Noterbart är att Världsettan Marianne Vos från Holland kraschade för två veckor sedan och bröt nyckelbenet, det handlar om samma skada som Emma ådrog sig i januari.