GULD-Emma

2012-06-26 i Allmänt

Emma Johansson svarade för en "dubbel"

Emma Johansson dubblerade genom att även vinna tempot i Södertälje idag. Emma var strålande glad över sin prestation och en avde första att gratulera var vår kassör Bosse Selin.

Foto: Jahn Ekman SCF

HCK har vunnit SM-dubbeln tidigare genon Christina Vosveld -92 och -93.
Emma Johansson petade Emilia Fahlin från tronen som sveriges tempodrottning vid SM-tävlingarna i Södertälje idag.

Och som hon gjorde det. Med en snittfart på 46 km/tim!

Malin Rydlund (Alriksson GO:Green/Åhus CK) var tvåa med Emilia på tredje plats. Det blev en spännande tempotävling idag i Södertälje. Striden om titeln som tempomästarinna kom att stå mellan tre cyklister, regerande tempomästarinnan Emilia Fahlin, Malin Rydlund som tävlar internationellt för det svenska proffslaget Alriksson GO:Green och för Åhus CK hemma i Sverige samt den flerfaldiga linjeloppsmästarinnan Emma Johansson.

Vid vändpunkten efter 15 km så skiljde åtta sekunder mellan dessa tre. Emma Johansson var i topp redan då och hon var den som bäst höll trycket upp i pedalerna på vägen tillbaka till målet.

Med fem kilometer kvar att köra hade Emma en ledning på 15 sekunder över Rydlund och 25 över över Fahlin. Segern var ett faktum och Sverige fick en ny tempodrottning.

- Det känns jättekul, jag fick bra rytm i åkningen och min hårda öppning på loppet gjorde att jag fick ett övertag gentemot de andra, berättar Emma för Cyclesport.se.

Emma och maken Martin har jobbat en hel del med sittställningen på cykeln under året. En kort cyklist som Emma kan inte tillgodogöra sig samma fördelar som en längre cyklist kan med samma utrustning så vissa modifieringar har gjorts av materialet.

- Jag sitter bredare med armbågarna och kommer då ner lite bättre på cykeln. - Små justeringar har gjort mycket för hur mycket kraft som kommer ut i pedalerna. Ändringarna på styret gjorde runt 25 watt, berättar Martin Vestby.

Resultat: 1 JOHANSSON Emma Härnösands CK 39:37,9 2 RYDLUND Malin Åhus Cykelklubb 0:24,5 3 FAHLIN Emilia Örebrocyklisterna 0:47,8 4 LINDBERG Marie Åstorps CK 2:19,7 5 KARLSSON Kajsa CK Cykelcity.se 2:50,0 6 STENERHAG Jennie Falu CK 3:05,5