"Sven var en kämpe"

2018-01-29 i Allmänt

"Sven var en kämpe, därför blev han fjärde mannen i laget".

Vi träffade legendaren Erik Fåglum under SM i Skara 2009. Platsen är toppen på Kinnekulle och Erik satt i en solstol och följde damernas linjelopp. Han såg vältränad ut för sin ålder, 65 år och nybliven pesnionär.

rik var näst äldst i brödraskaran som bestod av fem söner. Äldste sonen blev aldrig cyklist, han var för lat...

Inför OS i Tokyo stod fjärdeplatsen i lagtempolaget mellan Sven Hamrin och Bengt Jansson. OS-lägret genomfördes på hemmaplan i Vårdgårda.

- Första passet testade vi Bengt, han blev avhängd redan vid matvaruaffären inne i Vårgårda

- Men Sven bet sig fast på rullen och efter fyra dar gick han runt. Han var en envis rackare och tillförde ingen styrka i laget, men han kunde gå runt vilket är viktigt i lagtempo, berättar Erik.

Erik visade upp sin cykel, utrustad med den nya elektriska växeln DII från Shimano och hälsar till alla i Härnösand.

Vi passar på att ta fram en bild ur arkivet. här är det svenska lagtempolaget inför landskampen mot Danmark i Helsingborg samma år. Sverige vann i utklassningsstil och körde 10 mil på 1,56,30 (infofficiellt världsrekord). Tiden godkändes aldrig eftersom sträckan kördes enkelväg utan vändpunkt och medvind, enligt uppgift.

På bilden syns fr v Erik, Gösta, Sture och Sven.