Välkommen hem Tomas

2018-04-16 i Allmänt

Satsar på Enduro

- Efter fem år utan nummerlapp (varav tre utan att knappt röra en cykel) ska det bli vansinnigt roligt att ställa sig på startlinjen igen.

Det säger Tomas Kristoffersson som återvänder till klubben - nu på endurohoj!

– Efter att ha vigt all tid åt jobb och motocross började suget för att köra ett eller ett par race på cykeln locka mer och mer, och det som började med ett skämt blev i höstas ett litet mål, dvs köra med nummerlapp mot klockan på cykeln igen, berättar han,

Tanken var att Tomas skulle köra redan förra året, men då satte den fjärde (och förhoppningsvis sista) axeloperation käppar i hjulen för det.

– När jag väl bestämde mig för att ställa upp i några cykellopp var det ett par saker som jag själv satte som krav i mitt huvud för att jag ens skulle göra detta, och det var att jag ska köra för Härnösands CK. Har alltid uppskattat de engagemang och tillhörighet jag fått från alla i den klubben genom åren.

– Det andra var att jag ska göra det för att ha roligt, helt utan mål/krav på resultat, endast för att jag numera minns varför jag började cykla, för att det är så otroligt roligt

Tomas arbetar i en cykelfirma och får väl betraktas som tekniknörd.

– Jag ska åka på material från dom märken jag hade stöttning av i min karriär,  och framförallt från det året jag alltid kommer minnas,  när jag tog mina SM-guld i mountainbike 2010.

Tävlingspremiären gick av stapeln i helgen iEnduroswedenseries i Göteborg i helgen (19e plats med 80 startande), sen får vi se om det kan smygas in något långlopp eller Cross country-lopp när säsongen väl är igång.

– Enduro är en gren som knappt fanns ”på min tid”, där mycket av fokuset ligger på att vara snabb utför på tekniskt krävande specialsträckor, men där fysiken också spelar en stor roll då man sitter på cykeln i 2-3 timmar under tävlingen om man räknar med transportsträckorna.

– Jag vill dock vara väldigt tydlig med att jag inte på något sätt ser det här som en comeback, utan bara ett rent nöje till följd av de cykelsuget som växt fram genom mitt grymma jobb på Racerdepån där jag får jobba med cyklar hela dagarna och även vara ledare/instruktör för två olika grupper med mountainbike-cyklister i alla dess olika nivåer, slutar Tomas.