Dags för MTB-SM

2018-07-17 i Allmänt

Heta cykeltvillingar: "Vi siktar mot guldet"

– Så klart att målsättningen är att stå högst på pallen, säger de.
Det är dags för avresa till SM. Familjens Lindhs minibuss lastas utanför villan i Härnösand. Den rullar 4000 mil per säsong, till och från tävlingar runtom i Europa– Men jag och Helena cyklar till våra jobb, påpekar Tomas Lind, tvillingarnas pappa.
Tomas och hustrun tävlar också i 50-årsklassen, de har chans att ta medalj. Främst Helena som har tagit brons på VM.
Men det är Edvin och Vilgot som dragit till sig blickarna i cykelsverige. Båda har fått sitt stora genombrott i år.
Vilgot rankas etta i bland juniorerna i XCO, de lite längre loppen.
Edvin överraskade stort med att gå till semifinal i det senaste världscuploppet i Italien i sin specialdistans sprint, trots att han ställde upp i elitklassen. Han blev sexa.
– Det var en härlig känsla att få möta de allra bästa i världen och att kunna gå till semifinal var inget jag hade räknat med, säger Edvin.
Framgången gav en plats till Europamästerskapen i Graz, Österrike och chans att kvalificera sig till VM i Kina senare i november.
Edvin visar sin superlätta hoj, en "hardtrail" med enbart fjädring i framgaffeln och elväxlar. Den används bara i sprintloppen,. I XCO kör han på en fulldämpad cykel.
– I sprintloppen måste man ha en cykel som svarar när man trycker på. Med elväxeln minskar risken för felväxling. Minsta lilla misstag kan innebära att man blir utslagen, förklarar Edvin.
Vilgot har vunnit det mesta som han ställt upp i år. Han kombinerar sin satsning med att också tävla på landsväg, tog brons på SM-linjeloppet under midsommarhelgen.
– Förbundskaptenen Lukas Persson har frågat om jag vill satsa mot landsvägs-VM, men planeringen krockar med förberedelserna inför VM på mountainbike. Jag har inte bestämt mig, men det lutar mot att jag satsar på MTB, säger Vilgot som förstås följer Tour de France där många av toppcyklisterna, bland annat superstjärnan Peter Sagan, har en bakgrund som MTB-åkare.
Vilgot berättar att han är uppe på en träningsnivå på 750 timmar och att han stortrivs på cykelgymnasiet i Skara.
– Vi har jättebra tränare, berättar Vilgot.
Bland annat supetränaren Mattias Reck som ingår i John Degenkolbs proffslag, han som vann Roubaixeteppen i Tour de France i söndags. Mattias hjälper eleverna med fysbiten som är jätteviktig,
Nu väntar SM i Östersund med sprintloppen på torsdag och XCO under lördag. Sedan en lång bilresan till EM son inleds nästa vecka. Det innebär att Härnösands cykelklubb inte kan ställa upp i stafetten på söndag.
Planen var ett äldre brodern Axel som tävlar i elitklassen och rankas topp fem i landet skulle ingå i ett rent brödralag.
- Axel vurpade nyligen och har ådragit sig en hjärnskakning. Det är osäkert med hans start i SM, säger Tomas Lindh innan familjen hoppar in i deras specialinredda buss för resan till Östersund.
På plats i Östersund finns främsta supportrarna, farmor Inger Lind och mormor Britt-Marie Sjödin som följer barnbarnens tävlande.