SM-guld för Vilgot Lindh - nu väntar EM

2018-07-22 i Allmänt

Vilgot höll för favoritrycket.

– Målet var att vinna, men det var tufft i värmen, säger Vilgot under segerintervjun.
Cykelintresserade kunde följa loppet via cykelförbundets live TV-sändning.
Loppet avgjordes på Frösön med lite höjdmeter. Men värmen och ett tufft motlut på gräs tog ut sin rätt.
På det andra varvet av de fyra som kördes ökade Vilgot tempot i en femmannagrupp och fick med sig Hugo Eliasson från Varberg. De höll i hop i ett varv.
– Försökte skaka av honom några gånger och till slut lyckades det. Sedan var det bara att köra mot guldet som är mitt första individuella, säger Vilgot Lindh.
Under söndagen påbörjades resan till EM i Österrike där Vilgot Lindh kör stafetten och XCO nästa vecka.
– Jag är i bra form, sedan får vi se hur det går, säger Vilgot.
Tvillingsbrorsan Edvin blev nia i loppet och Ö-vikskillen Anton Niederbach som tävlar för Stockholmsklubben blev tolva.
Edvin Lindh är också uttagen till EM. Han kör sprinten (XCE). I torsdags dominerade han SM-sprinten, men vurpade på upploppet i finalen och rullade in på fjärde plats.
Tvillingarna pappa Tomas tog SM-brons i H 50 sprint och deras mamma Helena cyklade hem brons i D40 (XCO).