Rapport från MTB EM

2018-07-30 i Allmänt

Godkända insatser av Edvin och Vilgot

-Jag är nöjd med min insats.
Det säger nyblivne svenska juniormästaren Vilgot Lindh efter att gått i mål på 17:e plats i EM i Graz, Österrike.
Foto: UCI. Edvin in action under världscuploppet i Österrike.
Från en dålig startposition på grund av låg rankning stod Vilgot i sjätte startled i XCO. Men han tog placeringar i det 100 man starka startfältet och var ändå nöjd med dagen.
Vilgot blev nu bäste svensk. Övriga svenska placeringar: August Höglund fick placering 35 och Hugo Eliasson placering 43. Det blev schweizisk seger genom Alexandre Balmer.
Tvillingbrorsen Edvin tog sig vidare till kvartsfinalen i XCE. Efter en bra start lossnade styret sedan en bult gått tvärt av. Ett materialfel som inte ska hända.
Lite revansch blev det dagen efter i världscuploppet där Edvin tävlade mot senioreliten. Han klarade kvalet, tog sig till finalen med en 16:e plats som slutresultat.