Vilgot satte alla på plats

2019-04-29 i Allmänt

Vann elitklassen i Swecuppremiären

Vilgot Lindh (fyller 19 om en månad) svarade för en präktig skräll när han i helgen vann elitklassen i Sverigecupen i Montainbike.
Det har aldrig hänt tidigare att en så ung och lovande cyklist vunnit i en Sverigecuptävling.
Klippingeracet i Säter är hemmapremiär för landets MTB-cyklister. I storfavoriten och regerande svenske mästaren och banläggaren Emil Lindgrens frånvaro (allergiproblem) skulle det handla om rutinerade Matthias Wengelin, VM-åkare med flera mästerskapsmedaljer i bagaget.
I utgången till det sista varvet ledde Wengelin med 35 sekunder före dagens stora överraskning, förstaårsenioren Vilgot Lindh.
– Jag hade inget att ge. Vilgot var starkast i dag, sa Wengelin efteråt.
Inte nog med det. Axel blev femma och tvillingbrorsen Edvin elva i elitklassen. Pappa Thomas vann H50 och mamma Helena D50!
Oscar Thunberg debuterade i HCK:s tröja med en en 33:e plats i P15-16.
Noterbart är att OS-mästaren Jenny Rissveds är tillbaka efter en lång sjudomsperiod. Hon vann damklassen där förre Härnösandscyklisten Emmy Thelberg blev trea.
Dagen efter Vilgot Linds segerlopp körde han landsvägspremiären Kinnekulleloppet utanför Götene. Det blev en åttondeplats på den knallhårda banan. Axel blev elva.
En fantastisk helg för Lindhs...