Klartecken för Härnön runt

2021-06-01 i Allmänt

Lättnader möjliggör 150 startande

Pandemin har slagit sönder tävlingskalendern i svensk cykelsport. Hårt drabbade arrangörer har tvingats ställa arrangemang under våren.

Men det senaste beskedet om lättnader i antalet utövare innebär att Härnösands cykelklubb nu kan ge klartecken till mountainbikeloppet Härnön runt 25 juli.

Härnön runt är ett uppskattat lopp för tävlingscyklister och motionärer. Också en bra uppladdning för Cykelvasan två veckor senare men även för vanliga motionärer.

Banan mäter 35 km för motionärer medan eliten kör två varv.

-En nyhet är att vi också genomför ett lopp för alla med elcyklar. Det blir en något lättare bana så att alla som är sugna att delta utan tävlingsjäkt ska kunna upptäcka vackra Härnön, säger tävlingsledaren Anders Nyström.

Start och mål är förlagt till Vårdkasbergets skidstadion och banan fortsätter via Myran, Björnpasset, Lotsstugan, Örsjön. Skärsviken, Brattås mot den avslutande stigningen längs Vårdkasberget upp mot målet.

För elcyklisterna väntar en något kortare och mer lättcyklad bana som mäter 25 km som ska passa alla typer av elcyklister utan tidshets.

-Vi vill visa upp Härnön som bjuder på riktigt fina cykelväger. Intresset för elcyklar är jättestort och vi hakar på den trenden. Vad vi vet blir det landets första arrangemang, säger Anders Nyström, själv hängiven elcyklist.

Det lokala energibolaget Hemab stöttar arrangemanget.

-Vi har under flera år samarbetat med Härnösands cykelklubb och när idén om en elcykelklass i årets upplaga av Härnön runt presenterades kände vi att vi absolut ville delta, säger Fredrik Olsson, marknadsansvarig hos Hemab.

Och att cykla är inte bara en härlig motionsform utan också ett bra fossilfritt transportmedel, påpekar han.

-När man kopplar på en liten elmotor kan även den mindre erfarna cyklisten känna sig som ett proffs i kuperade banor. Om elen dessutom är grön och lokalproducerad, vilket elen från HEMAB är, blir miljönyttan ännu större, säger Fredrik Olsson.

elcykel2.jpg