Cykelbråket i Nordingrå 1939:HCK-historia del 17

2021-09-19 i Allmänt

DM bråk.jpg

Stora cykelbråket för 82 år sedan

- De är dåliga förlorare, vi är inga fuskare

Gamla tidningsurklipp är rena guldgruvan för idrottsnostalgiker.

Jalle Nässelius var en av initiativtagarna till att bilda Härnösands cykelklubb, 1948. Dessförinnan var det Älgarna IF som hade hand om cykelsporten i stan.

I Jalles urklippsbok kan vi läsa om följande händelse som fick stor uppmärksamhet i lokala medier.

Året är 1939. Det är midsommar och platsen är Nordingrå där den nybildade cykelklubben på orten anordnar distriktsmästerskap med hundratalet deltagare och stor publik (sporten var stor på den tiden).

Det blev överraskande tredubbelt Nordingrå i juniorklassen på den backiga och tuffa banan över fem mil. Bröderna Hultgren i topp följd av Boström (inga fullständigare förnamn redovisades i resultatbörsen).

Efteråt anklagades topptrion för fusk. Enligt Älgarnas ledning hade trion blivit dragna uppför alla backar av ”tjänstvilliga motorcyklister”. ”Dessutom var förhållandena i nykterhetsavseende icke de allra bästa”.

En av personerna i ledarbilen var onykter, enligt Älgarna.

Älgarna lämnade in en protest och arrangören begärde en avgift på 10 kronor för att undersöka saken. Protesten återtogs att klubben och valde att rapportera till högre ort.

Härnösandsklubben anklagades för att vara dåliga förlorare.

”Det är inte sportsmannamässigt att efter en utklassning komma med dylika påståenden. Det som skedde var att en motorcyklist åkte upp jämsides med Nordingrååkarna för att ge tider. Det kan väl inte likställas med draghjälp. Och det var ädel tävlan, det gick nyktert och mönstergillt till”, förklarade en Sundsvallsledare i en uppföljande artikel.

Nordingråklubben bemötte anklagelserna.

”Det kan inte vara befrämjande för idrotten på landsbygden när idrottsmän från städerna söka uppkonstruera obefogade klagomål mot en ung förening som gör sitt bästa för att kunna erbjuda så bra arrangemang som möjligt, vi är inga fuskare””.

Lite senare, när lokalmedia börja gräva i händelsen konstaterades det att motorcyklisten som anklagades för att ha varit draghjälp var en Säbråbo (från Härnösand).

”Han hade inget intresse av att en Nordingråcyklist skulle vinna” (oklart i vilken tidning).

Händelsen föll snabbt i glömska. Drygt två månader senare invaderades Polen av tyska trupper och andra världskriget var ett faktum.

Mer om Jalle Nässelius segrar i ett senare inslag. När han som C-klassare (junior) slog banrekordet på 90 kilometer tempo och sopade banan med Sverigeeliten.