Tillåtet att cykla på Norra Härnön

2021-11-24 i Allmänt

"Länsstyrelsen lyssnade på våra argument"

Försvarsmakten ville stänga av övningsfälten i Härnösand för all trafik året runt.

Allmänheten reagerade starkt på förslaget att stänga det populära friluftsområdet, även för cyklister.

Men länsstyrelsens nya beslut gäller nu bara motortrafik.

– Vi har haft en positiv dialog med Försvarsmakten och Länsstyrelsen. Och vi upplever att de har lyssnat på våra argument. Området är uppskattat av Härnösandsborna sedan länge och nu kan det fortsätta vara så. Många är vinnare på det här beslutet, säger Anders Nyström.

Försvarsmakten har rapporterat flera incidenter vid sina skjutövningar och ville av säkerhetsskäl utestänga all form av trafik för att vistas på övningsområdet – året runt.

Ryttare och cyklister, och även övrig allmänhet, reagerade stark och frågan debatterades flitigt via en mängd insändare och artiklar.

HCK tog tidigt kontakt med Länsstyrelsen när hotet om permanent stängning hängde över Härnöns populära friluftsområde i Härnösand.

Det resulterade i att HCK och Härnösands ridklubb fick möjlighet att yttra sig under beredningen av ärendet.

Efter diskussion i HCK:s styrelse lämnade vi in ett yttrande.

Försvarsmakten kommer inte att överklaga beslutet.

Nu blir det viktigt att vi inte passerar området under skjutning. Information om när det skjuts finns på Härnösands kommuns hemsida; Skjutövningar på Härnön - Harnosand.se

Läs om Länsstyrelsen beslut

Skjutfälten.pdf