SM-fyran till start

2024-07-26 i Allmänt

Prenumerera via:

Axel Lindh tävlar på hemmaplan

Under söndagen (28juli) invaderas Härnön i Härnösand av mountainbikecyklister. Det är dags för Härnön runt med seedningsstatus till Cykelvasan.

- Vi vill också locka vanliga motionärer utan tävlingshets, säger tävlingsledare Anders Nyström-

Härnön runt är ett uppskattat lopp för mountanbikecyklister. Också en bra uppladdning för Cykelvasan.

På startlinjen finns Härnösandsfostrade Axel Lindh som nyligen blev SM-fyra med rutin från världscupen i långlopp. Axel har också banrekordet.

Banan mäter 35 km och deltagarna kan väja mellan ett och två varv

Start och mål är förlagt till Vårdkasbergets skidstadion och banan fortsätter via Myran, Björnpasset, Lotsstugan, Örsjön. Skärsviken, Brattås mot den avslutande tuffa stigningen längs Vårdkasberget upp mot målet på skidstadion.

-Vi vill visa upp Härnön som bjuder på riktigt fina cykelvägar och vi vill inte skryta, men banan är en av de allra vackraste i landet, säger Nyström.

Härnön runt startar klockan 10 och första målgång är beräknad till klockan 11.30. Cyklisterna som kör två varv behöver dubbla tiden, första målgång cirka kl 12.30

Se banan här

Karta Härnön Runt 2020